De Schepping

Nederlands Blazers Ensemble, Bart Moeyaert en Joseph Haydn over het ontstaan van de wereld

"In het begin was er niets.  
Het is moeilijk om je dat voor te stellen.  
Je moet alles wat er nu is, nog niet laten zijn.  
Je moet het licht uitdoen, en er zelf niet zijn,  
en dan ook nog eens al het donker vergeten,  
want in het begin was er niets, ook het donker niet.  
Als je het begin van alles wil zien, moet je erg veel weglaten.  
Ook je moeder.” 

De eerste dagen van onze planeet liggen in een ver verleden, maar het Nederlands Blazers Ensemble brengt ze voelbaar dichtbij met hun eigen versie van Joseph Haydns oratorium-hit Die Schöpfung. Ze nodigden auteur Bart Moeyaert uit om het scheppingsverhaal opnieuw te vertellen. Hij doet dat ook letterlijk tijdens de uitvoering, op zijn eigen onnavolgbare manier. Met een aandoenlijke verwondering, maar ook de nodige scepsis, becommentarieert hij Gods eerste werkweek, tot en met de dag waarop hij rustte.  

De voorstelling is een treffende belichaming van het denkbeeld dat muziek begint waar woorden eindigen
**** NRC Handelsblad

Voor de prachtige muziek van Haydn grijpt het Nederlands Blazers Ensemble naar de bewerking voor blazers die zijn tijdgenoot Josef Triebensee van het oratorium maakte.   Uit al die ingrediënten ontstaat een volslagen nieuw werk, een oorspronkelijke ‘herschepping’.   

Programma

De Schepping

  • Muziek: Joseph Haydn - delen uit Die Schöpfung (arr. Josef Triebensee)
  • Tekst: Bart Moeyaert

Voorafgaand aan de voorstelling is er een lezing georganiseerd door Davidsfonds, gegeven door bijbelwetenschapper Hans Ausloos. Hij keert terug naar de brontekst van het scheppingsverhaal. De bijbelwetenschapper stelt zich de vraag waarom de bijbelse scheppingsteksten werden geschreven, wat hun auteurs wilden duidelijk maken en hoe ze zich verhouden tot andere scheppingsmythen. 

Uitvoerders

  • Nederlands Blazersensemble
    • Is een groep van ruim twintig topmusici  
    • Heeft een grote honger naar avontuur 
    • Is altijd op zoek naar intrigerende samenwerkingen 
    • Werkt vaak met musici uit andere culturen en/of andere disciplines 
    • Maakt vooral theatrale muziekprogramma’s 
    • Trad op in de hele wereld, van India tot aan de Proms in Londen 
    • Staat sinds 1988 onder de artistieke leiding van Bart Schneemann 
       
  • Bart Moeyaert, verteller
    • Debuteerde in 1983 met Duet met valse noten 
    • Werkte als vertaler uit het Duits 
    • Koos in 1995 voor het fulltime schrijverschap 
    • Schreef talrijke boeken en toneelstukken 
    • Debuteerde in 2003 als dichter 
    • Maakte drie voorstellingen met het Nederlands Blazers Ensemble 
    • Zijn werk werd vertaald in 25 talen 
    • Won in 2019 de internationale Astrid Lindgren Memorial Award

Praktisch

  • Concertlocatie: Kloosterstraat 71, 2880 Bornem
  • Fietsenparking - beschikbaar
  • Treinstation Bornem - 20 min wandelen
  • Bushalte 'CC Ter Dilft' en 'Luipegem' - 7 min wandelen
  • Oplaadpunt elektrische wagen
    • Parking Kloosterstraat
    • Absveldstraat 21
  • Carpool met anderen naar het concert via het platform Slinger
  • De concertlocatie bereik je veilig en gemakkelijk via de fietsknooppunten
  • In de abdij zijn er geen toiletten ter beschikking voor het publiek

Deze voorstelling is niet rolstoeltoegankelijk.

Heb je specifieke noden of extra voorzieningen nodig? Neem hiervoor contact op met Fien Straetmans via toegankelijkheid@festival.be of 0491 45 26 78.

Lezing Davidsfonds door Hans Ausloos

Hans Ausloos doctoreerde aan de KU Leuven en is hoogleraar Bijbelwetenschappen aan de UCLouvain. Zijn onderzoek spitst zich toe op het ontstaan en de overlevering van de Bijbel, waarover hij in talrijke tijdschriften en boeken heeft gepubliceerd. Hij is al jaren docent voor Davidsfonds Academie. Voor Davidsfonds Cultuurreizen begeleidt hij bijbels-archeologische reizen naar Israël en de Palestijnse gebieden.

Info en inschrijven kan hier.

In samenwerking met